دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

مینا شهنی: با وجود اینکه دولت اعلام کرده بود که قصد دارد بیمه زنان خانه‌دار را به یک قانون دائمی تبدیل کند اما هنوز هیچ لایحه‌ای در این زمینه به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.

این در حالی است که نمایندگان مجلس می‌گویند که در انتظار رسیدن لایحه به مجلس هستند، ‌گروهی از نمایندگان مجلس هم اعلام کرده‌اند درصورتی که دولت لایحه مربوط به بیمه زنان خانه‌دار را به مجلس بفرستد برای تصویب آن همکاری و هماهنگی لازم را خواهند کرد. در آخرین اخبار سکینه عمرانی، نماینده مجلس که عضو فراکسیون زنان مجلس نیز هست به خبرگزاری فارس می‌گوید:نمایندگان مجلس همچنان منتظر ارائه لایحه بیمه زنان خانه‌دار از سوی دولت هستند. درخواست ما از دولت این است که هرچه سریع‌تر لایحه بیمه زنان خانه‌دار و محل تأمین اعتبار برای اجرای آن را مشخص کند تا تکلیف آن مشخص شود. او تأکید کرده که ما در سال گذشته جلساتی را با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم و حتی در مورد عملکرد آنها در سال گذشته از آنها سؤال کردیم. پس از ایراد شورای نگهبان در مورد اختصاص اعتبار به بیمه زنان خانه‌دار در بودجه سال‌جاری، دولت وعده داد تا برای حل این مشکل لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهند اما تا‌کنون این اقدام انجام نشده است.

دولت و بیمه زنان خانه دار

دولت بیمه زنان خانه‌دار را با بودجه 15میلیارد تومان در لایحه بودجه گنجانده بود و نمایندگان مجلس نیز این رقم را به 100میلیارد تومان افزایش داده و تصویب کردند اما شورای نگهبان به‌دلیل بار مالی با آن مخالفت کرد.
پس از این امر قرار شد دولت بیمه زنان خانه‌دار را به‌صورت یک قانون دائمی تدوین کند، برای انجام این کار می‌بایست دولت لایحه‌ای به مجلس بفرستد تا در مجلس نیز بررسی و تصویب شود، پس از آنکه به تصویب شورای نگهبان رسید به‌صورت قانون لازم‌الاجرا می‌شود، اما دولت هنوز این لایحه را به مجلس نفرستاده است.

تصمیم جدید

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌، در فروردین‌ماه گفته بود که لایحه‌ بیمه تا روز زن از سوی معاونت آماده و به دولت فرستاده خواهد شد، اما با گذشت چند هفته از روز زن هنوز این لایحه آماده نشده است. به تازگی پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان، خبری منتشر کرده است که نشان می‌دهد معاون امور زنان و خانواده تصمیم دیگری گرفته است. براساس این خبر مولاوردی گفته: معاونت امور زنان و خانواده لایحه‌ای را در این خصوص آماده کرد، ولی دیدیم اگر به هیأت دولت برود ممکن است به سرنوشت طرح‌های گذشته مبتلا شود؛ به همین‌خاطر تصمیم گرفتیم با رایزنی سازمان تأمین اجتماعی، لایحه‌ای را در چارچوب بیمه فراگیر اجتماعی تدوین کنیم تا قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشد. این نوع بیمه مربوط به کسانی است که کارفرمای خاصی ندارند؛ مثل عشایر و روستاییان که وضعیتشان مشابه وضعیت زنان خانه‌دار است. بیمه‌ زنان خانه‌دار نخستین بار در سال 80با اجرای آزمایشی در 5شهر کشور شروع شد اما پس از 5سال دولت وقت تصمیم گرفت که این بیمه را متوقف کند و با یک تغییر موضع اعلام کرد که فقط زنانی را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌دهد که بی‌سرپرست و بد‌سرپرست باشند، ‌در اجرای این طرح در سال91، 55هزار زن سرپرست خانوار سازمان بهزیستی از سوی دولت بیمه اجتماعی شدند و زنان بی‌سرپرست تحت پوشش کمیته امداد هم توانستند با این روش بیمه شوند. در سال 92هم با اینکه دولت 100میلیارد تومان برای بیمه زنان خانه‌دار سرپرست خانوار درنظر گرفت اما هرگز نتوانست منابع مالی این تصمیم را واقعی کند و حتی بیمه زنان خانه‌دار سرپرست خانواری را هم که کلید زده بود در ابتدای راه متوقف شد.

کد خبر 259874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز